Antifouling
Philip Gertzen
Jachtservice de WerfVoor elke booteigenaar komt dit onderwerp elk jaar weer ter sprake. Moeten we wat aan het onderwaterschip doen? Het is een tijd van afwegen of de boot op de kant moet, of dat er misschien ook wel in de winter gevaren wil worden. Wat is er het jaar daarvoor aan de boot gebeurd? Of misschien heeft u de boot wel net gekocht en wilt u het zekere voor het onzekere nemen?
Hoe dan ook, één ding is zeker: er moet over nagedacht worden. Daarom even een kleine hulp van onze kant. Een boot kan na een goede onderwaterbehandeling gemakkelijk een aantal jaar in het water blijven. Wel is het aan te bevelen om eens in de twee jaar een winterseizoen op de kant te staan.
Normaliter wanneer uw boot onder de antifouling is voorzien van een goede beschermende epoxylaag (genoeg dikte) volstaat de winterbehandeling met het afspuiten van het onderwaterschip, daarna licht opschuren en een nette nieuwe laag goed hechtende antifouling aanbrengen. Waarom zeggen we hier ‘goed hechtende’? Omdat sommige soorten antifouling niet op elkaar hechten, met als gevolg dat alles eraf moet. Onthoud dus altijd goed welke antifouling u gebruikt en vraag altijd welke antifouling erop zit bij aankoop van een nieuwe boot.
Wanneer moet er meer aan uw onderwaterschip gebeuren?
1: Wanneer er door laagopbouw een “maanlandschap” ofwel oneffen onderwaterschip op uw boot is ontstaan.
2: Wanneer er antifouling aanwezig is zoals bijvoorbeeld VC17 die niet meer toegestaan is. (Door de silicone basis hecht hier geen enkele andere verf op)
3: Wanneer de lagen niet goed hechten en daardoor het onderwaterschip niet goed beschermd is.
4: Wanneer er vocht wordt geconstateerd in uw onderwaterschip en u een nieuw epoxy systeem wil toepassen op uw boot tegen mogelijke osmose in de toekomst.
5: Wanneer er osmose is aangetroffen op het onderwaterschip.
Wat zijn de opties voor het kaal halen van mijn onderwaterschip?
Bij optie 1, 2 en 3 volstaat het om de lagen antifouling te verwijderen tot op de epoxylaag. Zo kunt u de boot mooi vlakschuren tot op de beschermende laag of laten stralen. Met stralen kan je precies instellen dat er niets per ongeluk van de epoxylaag of gelcoat af wordt geschuurd. Bij schuren zal je in veel gevallen op sommige punten door de epoxy heen schuren of is deze laag te dun geworden om uw boot voldoende te beschermen. Wij raden dan ook aan om minimaal 2 lagen epoxy toe te passen op uw onderwaterschip voordat uw weer begint met het aanbrengen van antifouling. Natuurlijk is het altijd aan te raden om, als de boot toch kaal is, minimaal 1 laag epoxy aan te brengen. Dit is niet alleen goed voor het behoud van uw boot, maar geeft ook een veilig gevoel.
Bij optie 4 en 5 is er eigenlijk geen andere mogelijkheid dan het gehele onderwaterschip kaal te krabben of schuren. Nadat het onderwaterschip kaal is en vlak geschuurd, zal de boot drie tot 6 maanden moeten drogen, afhankelijk van de vochtigheidsgraad. Met een vochtigheidsmeter kunt u meten of uw boot alweer droog genoeg is voor een epoxy systeem.
Osmose:
Bij osmose is vaak nog meer werk nodig en moeten alle blaasjes worden behandeld zodat er geen zuur meer in de romp aanwezig is. Dit is een specialistisch klusje en wordt vaak uitbesteed aan de professional.
Opbouwen van het onderwaterschip:
- Kaal geschuurd tot op de epoxy:
– 2 lagen primer of epoxy en dan minimaal 2 lagen antifouling - Kaal gestraald tot op de epoxy:
– 1 laag primer of epoxy en dan minimaal 2 lagen antifouling; - Boot geheel kaal gehaald tot op en door de gelcoat:
– 4 tot 6 lagen epoxy en dan minimaal 2 lagen antifouling.
Wat bevelen wij aan?
Bij Jachtservice De Werf bevelen wij bij een geschuurd schip tot op de epoxylaag altijd aan om 2 lagen epoxy of 2-componenten primer aan te brengen. Daarnaast bieden wij voor een mooi resultaat een combinatie van harde en zachte antifouling aan. We beginnen met 2 lagen harde antifouling om daarna 1 of 2 lagen zachte antifouling toe te passen. Op deze manier kan de boot in volgende jaren netjes vlak geschuurd worden in de antifouling om daarna met slechts 1 laagje nieuwe zachte antifouling klaar te zijn.